Cover

„Volání o pomoc nevyslyšeno,“shrnuje na titulní stránce deník Público s odkazem na „61 imigrantů, mezi nimiž i několik dětí, kteří po marném volání o pomoc zemřeli hlady a žízní“. Podle informací, které 9. května zveřejnil britský deník The Guardian, vyplula 25. března z Tripolisu loď se 72 imigranty na palubě, kterou kvůli poruše motoru unášelo 16 dní Středozemní moře, než opět přistála u Libyjských břehů. Běženci, kteří událost přežili, vypověděli, že je spatřila jak vojenská letadla, tak jedna letadlová loď.

„Severoatlantická aliance [NATO] popírá, že by obdržela jakýkoliv signál, ale italské pobřežní hlídky přiznaly, že zprávu dostaly,“ dodává Público. Francouzský generální štáb reagoval na nařčení listu The Guardian „kategorickým dementi informace psané v podmiňovacím způsobu“, uvádí francouzský deník Libération, který dále poznamenává, že podle NATO „se v této oblasti pohybovala toho dne pouze jediná letadlová loď, a to italská Garibaldi“. Público nazývá celou záležitost „evropskou ostudou“.

„Oficiálním dementi je zatěžko uvěřit […], když víme, jaké machinace provádějí Berlusconi a Sarkozy (se souhlasem Evropské komise), aby africkým imigrantům uzavřely hranice svých zemí.“ Público vyzývá k zahájení vyšetřování, „protože nikdo dnes nezná počet obětí afrického exodu, za který by se Evropa měla stydět. […] Námořní právo, dodržování lidských práv i zdravý rozum kážou každého trosečníka zachránit,“ uzavírá deník.