Cover

"Basta, wij betalen geen belasting meer aan Santoro en zijn vrienden." Na de oproep die La Repubblica lanceerde om de persvrijheid te verdedigen – waarop volgens het linkse dagblad meer dan 430.000 handtekeningen binnenkwamen – is het nu de beurt aan Il Giornaleom zich tot het volk te richten. De krant roept de Italianen op om geen kijk- en luistergeld meer te betalen. Het Berlusconi-gezinde dagblad is erop uit de publieke televisiezender RAI te "straffen" vanwege de "rotzooi" die tijdens de eerste aflevering van de talkshow "Annozero", op RAI2, werd uitgezonden. De uitzending werd gepresenteerd door de linkse journalist Michele Santoro. Een van zijn belangrijkste gasten was de onderzoeksjournalist Marco Travaglio, die verscheidene boeken over Silvio Berlusconi heeft geschreven.

Verschillende regeringsleden uitten het verwijt dat Berlusconi tijdens de uitzending op overdreven wijze werd bekritiseerd. In Il Giornale beschuldigt Marcello Veneziani, een van de intellectuelen die bij rechts hoog in het aanzien staat, de hele RAI ervan dat het een "janboel" is. Volgens hem wordt er "geld ingestoken door de vakbonden, de partijen en de nomenklatoera". De linkse oppositie vestigt van haar kant de aandacht op de tegenstrijdige houding van de regering, die de burgers oproept om niet te betalen voor de dienstverlening van een publieke zender, maar wel een concurrent is van de televisiezenders van Silvio Berlusconi.