Cover

"De dekmantel", kopt the Independent nadat Rupert Murdoch's News Corporation toestemming van de Britse regering kreeg voor de volledige overname van BSkyB, de grootste openbare satellietzender van het VK. Murdoch kan de veelbetwiste aankoop van de 61 procent van BskyB die hij nog niet in handen heeft, met een waarde van 8 miljard pond (9,3 miljoen euro), er nu doorheen drukken. "De voorgestelde deal is controversieel omdat Murdoch op die manier teveel invloed krijgt op de Britse media", legt de Independent uit. "Hij bezit al 37 procent van de Britse dagbladen aangezien hij eigenaar is van The Sun, de News of the World, The Times en de Sunday Times." Volgens een professor communicatiewetenschappen aan de universiteit van Westminster "wordt er met deze deal een enorm machtig kranten-, televisie-, en internetmediaconglomeraat geschapen in vergelijking waarmee alle andere mediabedrijven in het VK dwergen zullen lijken". In andere democratieën zou dit volgens hem niet zijn toegestaan.