Europarlementariërs betrokken bij omkoopschandaal", kopte de Britse krant The Sunday Times in zijn editie van 20 maart. In zijn berichtgeving die wel eens “een van de grootste schandalen in de 53-jarige geschiedenis van het Europees Parlement zou kunnen ontketenen” onthulde the Times dat drie Europarlementariërs, waaronder een voormalige Roemeense vicepremier, hadden ingestemd om betalingen te ontvangen van journalisten die zich voordeden als lobbyisten. Gedurende hun onderzoek van acht maanden benaderden de journalisten meer dan zestig Europarlementariërs met de vraag of ze interesse hadden om de rol van betaald 'adviseur' op zich te nemen. Veertien Europarlementariërs hapten toe en drie van hen, Adrian Severin, voormalig Roemeens vicepremier, Zoran Thaler, voormalig minister van buitenlandse zaken van Slovenië en Ernst Strasser, voormalig minister van binnenlandse zaken van Oostenrijk, gingen akkoord met het indienen van amendementen op de richtlijn over het depositogarantiestelsel. De amendementen op de richtlijn hadden tot doel om deposito’s van particulieren te beschermen tegen het omvallen van banken en verschijnen nu in de officiële documenten van het parlement, precies volgens het voorstel dat de vermeende lobbyisten hadden geschreven. Deze Europarlementariërs verdienen al meer dan 200.000 euro, ontvangen daarnaast ook toelagen en dachten dat ze voor hun werkzaamheden jaarlijks nog eens 100.000 euro zouden krijgen als salaris, als adviesvergoeding of allebei.

Strasser dreigde met strafrechtelijke vervolging”, kopt de Weense krant Die Presse, nadat de vroegere minister van binnenlandse zaken direct al was afgetreden naar aanleiding van de onthullingen in de Sunday Times. Strasser beweert dat hij “niets verkeerd heeft gedaan” en benadrukt dat hij met zijn aftreden alleen maar wilde voorkomen dat de Oostenrijkse coalitie “schade” zou lijden. Hij beweert bovendien dat hij vermoedde dat er buitenlandse inlichtingendiensten achter deze actie zaten en dat hij hen daarom bleef ontmoeten, "om bij de mensen achter de schermen te komen". Maar, schrijft the Sunday Times, Strasser had ook gezegd tegen de undercover journalisten dat een lobbyist “een speciale geur heeft. Eerlijk gezegd ben ik zelf ook wel zo iemand. We moeten dus heel voorzichtig zijn”. “Waar ging Adrian Severin de mist in?vraagt de Roemeense krant Gândul zich verbaasd af. Het Roemeense dagblad herinnert zijn lezers eraan dat Severin juist in 2007 bij zijn aantreden in het Europees Parlement nog een kruistocht was gestart tegen corruptie en schrijft verder dat hij beweert dat hij "niets illegaals" heeft gedaan en dat hij met zijn diensten "niet aan het lobbyen was, maar advies gaf". The Sunday Times meldt dat Severin de journalisten het volgende mailde: “Wilde jullie hierbij even laten weten dat het door jullie gewenste amendement op tijd is ingediend als voorstel". Om vervolgens een factuur te sturen van 12.000 euro voor “adviezen met betrekking tot de codificatie van Richtlijn 94/19/EC, Richtlijn 2009/14/EC en de amendementen daarop”.