Cover

Een dag nadat persbaron Rupert Murdoch naar Londen is gevlogen om toe te zien op de sluiting van het goedverkopende tabloid News of the World is zijn media-imperium News International op een nieuwe klip gelopen. Zo meldt The Daily Telegraph op zijn voorpagina “De medische gegevens van mijn zoon zijn gehacked, aldus Brown”. Net als veel andere Britse kranten onthult dit blad dat niet alleen het tabloid The Sun, maar ook het prestigieuze weekblad The Sunday Times ervan wordt beticht op illegale wijze zeer persoonlijke medische en financiële informatie te hebben verkregen over ex-premier Gordon Brown en zijn gezin, toen hij nog minister van Financiën was.

De gevoeligste claim heeft betrekking op de zoon van Brown, Fraser, waarbij al spoedig na zijn geboorte in 2006 taaislijmziekte werd vastgesteld”, verklaart het Londense dagblad. “Zijn toestand werd in november 2006, toen hij nog maar vier maanden oud was, naar buiten gebracht op de website van The Sun.” De onthullingen omvatten tevens het feit dat een persoon die voor The Sunday Times werkte zich bij zes gelegenheden voor Brown heeft uitgegeven om details over zijn bankrekening te weten te komen.

De onthullingen zullen ook de aandacht afleiden van beschuldigingen over het 'afluisteren' van de voicemail van mobiele telefoons. In deze nieuwe zaak gaat het om andere, mogelijk illegale praktijken die bekend staan als 'blagging' – het verkrijgen van informatie door misleiding en bedrog”, merkt The Daily Telegraph op. The Sun zou dergelijke methodes hebben gebruikt om het nieuws te brengen dat het eerste kind van Brown, Jennifer, aan een hersenbloeding was overleden – een verhaal dat werd gepubliceerd in het weekend voordat ze daadwerkelijk overleed, in 2002.