Cover

„Maroko kontroluje Al-Ujun za pośrednictwem siatki donosicieli”, pisze w tytule dziennik El Mundo. Dziennikarze śledczy tej gazety zbadali sprawę „żelaznej kontroli”, jaką Rabat wprowadził w stolicy Sahary Zachodniej w następstwie rozruchów, które wybuchły po likwidacji obozu dla saharyjskich uchodźców w Gdem Izik 8 listopada. W wyniku aktów przemocy zginęło jedenastu funkcjonariuszy marokańskich sił bezpieczeństwa i niesprecyzowana liczba ofiar wśród saharyjskich cywilów (od dwóch do czterech według Rabatu, 36 według zwolenników niepodległości z Frontu Polisario), także jeden obywatel hiszpański. Dziennik porusza też kwestię blokady informacyjnej narzuconej do 21 listopada przez Maroko. Władze zabroniły zagranicznym dziennikarzom wstępu do byłej hiszpańskiej kolonii anektowanej w 1976 r. przez Rabat, oskarżając ich o wspieranie sprawy separatystów. Tym samym stosunki dyplomatyczne z Madrytem stały się napięte. Hiszpański rząd powstrzymał się jednak przed potępieniem ataku sił marokańskich w imię utrzymania dobrych relacji z tym krajem.