Parlement treedt op tegen corruptie

Gepubliceerd op 1 april 2011 om 13:42

De conferentie van voorzitters van het Europees parlement heeft het plan goedgekeurd van haar eigen voorzitter, Jerzy Buzek, om corruptie bij Europarlementariërs uit te bannen. Volgens de Poolse krant Rzeczpospolita wordt het project op vier pijlers gebaseerd: een verplicht register van lobbyisten (dat momenteel nog vrijwillig is), aanpassing van de gedragscode voor Europarlementariërs om duidelijke regels te stellen met betrekking tot hun relatie met lobbyisten, aanpassing van de procedureregels (noodzakelijk voor goedkeuring van de nieuwe voorschriften) en het oprichten van een ethisch comité binnen het Europees parlement.

"Op dit moment is er geen enkel orgaan dat zou kunnen vaststellen of een Europarlementariër de gedragscode heeft overtreden", onderstreept het Poolse dagblad. Dit initiatief ter bestrijding van corruptie vloeit voort uit de onthullingen van de Britse krant Sunday Times, die een aantal Europarlementariërs steekpenningen had aangeboden en die enkelen van hen ook gretig hadden aanvaard.

Buzek heeft het Europese bureau voor fraudebestrijding (OLAF) weliswaar opdracht gegeven een onderzoek in te stellen naar de omgekochte Europarlementariërs, maar weigerde het bureau toegang te verschaffen tot de kantoren van de parlementariërs, meldt EUobserver. Daarvoor moet "eerst hun immuniteit worden opgeheven, waarna de Oostenrijkse en Sloveense nationale autoriteiten zouden moeten interveniëren om een strafproces te voeren", verdedigde de voorzitter van het Europees parlement zijn besluit.

Europarlementariërs Ernst Strasser (Oostenrijk) en Zoran Thaler (Slovenië) zijn naar aanleiding van het schandaal inmiddels afgetreden, maar de Roemeen Adrian Severin zet zijn werkzaamheden als onafhankelijke voort. Voor Revista 22, dat andere corruptiezaken binnen Europese instellingen in herinnering roept, is deze zaak slechts "het topje van de ijsberg”.

Nieuwsbrief in het Nederlands

Volgens het Roemeense weekblad was een van de invloedrijkste Duitse ambtenaren van de Europese Commissie, Fritz Harald Wenig, in 2008 al gedwongen af te treden als gevolg van een onderzoek van de Sunday Times, dat op dezelfde wijze was uitgevoerd: "journalisten die zich voordeden als lobbyisten" en die trachtten Europarlementariërs om te kopen.

Het weekblad somt de lijst met precedenten op: in 2004 zou de Griek Kalliopi Nikolaou, werkzaam bij het Europese Rekenhof in Luxemburg, niet-verdiende toeslagen hebben gebruikt voor de aanschaf van een appartement in Londen en in 1999 had een goede vriend van de Franse eurocommissaris Edith Cresson een onderzoeksfunctie die met Europese middelen werd gefinancierd. Kortom, "het corruptiespook waart door Brussel", concludeert Revista 22.

Are you a news organisation, a business, an association or a foundation? Check out our bespoke editorial and translation services.

Ondersteun de onafhankelijke Europese journalistiek.

De Europese democratie heeft onafhankelijke media nodig. Voxeurop heeft u nodig. Sluit u bij ons aan!

Over hetzelfde onderwerp