Falşii “lobbyişti” ai Sunday Times forţează Parlamentul să reacţioneze

Publicat pe 1 aprilie 2011 la 13:42

Conferinţa preşedinţilor Parlamentului European a aprobat planul preşedintelui său, Jerzy Buzek, pentru eradicarea corupţiei în rândul parlamentarilor. Potrivit ziarului Rzeczpospolita, proiectul va fi bazat pe patru puncte: un registru obligatoriu al reprezentanţilor grupurilor de interese (în prezent la voia fiecăruia), consolidarea codului de conduită al parlamentarilor pentru a stabili reguli clare în relaţiile lor cu lobbyiurile, modificarea regulilor de procedură (necesară pentru adoptarea noii reglementări) şi - nu în ultimul rând - crearea unui comitet de etică în parlament.

"În prezent", subliniază cotidianul din Varşovia, "nu există niciun organism capabil să determine dacă un deputat a încălcat codul de conduită". Această iniţiativă anti-corupţie intervine în urma dezvăluirilor din Sunday Times, care a propus mită mai multor parlamentari - dintre care câţiva au acceptat cu plăcere.

Buzek a autorizat Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) să ancheteze asupra deputaţilor corupţi, dar i-a refuzat accesul la birourile parlamentarilor,raportează EUobserver. Pentru aceasta, aceştia ar trebui "să fie mai întâi deposedaţi de imunitatea lor, iar autorităţile naţionale austriece şi slovene sunt cele care ar trebui să intervină pentru a efectua proceduri penale", a justificat preşedintele Parlamentului European.

În timp ce deputaţii europeni Ernst Strasser (Austria) şi Thaler Zoran (Slovenia) au demisionat deja în urma scandalului, românul Adrian Severin îşi continuă activităţile în calitate de independent. Pentru Revista 22, care aminteşte celelalte cazuri de corupţie în instituţiile europene, acest caz este doar vârful aisbergului.

Newsletter în limba română

În 2008, unul dintre cei mai influenţi funcţionari germani din Comisia Europeană, Fritz Harald Wenig, fusese deja forţat să demisioneze în urma unei anchete efectuate de către Sunday Times urmând aceeaşi metodă, subliniază săptămânalul bucureştean : "jurnalişti de investigaţie de la Sunday Times pretinzându-se lobbyişti" şi care încercau să mituiască eurocraţi.

Apoi revista întocmeşte o listă de precedente : în 2004, grecoaica Kalliopi Nikolaou, care lucra la Curtea Europeană de Conturi la Luxemburg, ar fi folosit "sporuri salariale nemeritate pentru achiziţionarea unui apartament în Londra", în timp ce în 1991 comisarul francez Edith Cresson a numit un prieten foarte apropiat într-o funcţie de cercetare finanţată din fonduri europene. Pe scurt, conchide Revista 22, "corupţia bântuie şi la Bruxelles".

Are you a news organisation, a business, an association or a foundation? Check out our bespoke editorial and translation services.

Susţineţi jurnalismul european independent

Democraţia europeană are nevoie de publicaţii independente. Voxeurop are nevoie de dumneavoastră. Alăturaţi-vă comunităţii noastre!

Pe același subiect