Roemenië-Verenigd Koninkrijk

“Hoe Daily Mail nieuws over invasie Roemenen verzon”

Gepubliceerd op 12 november 2013 om 10:42

Cover

“In januari is er alleen nog een geit over”. Zo begint een reportage van de Daily Mail van 10 november. In het artikel staat dat de “helft van de inwoners” van het plaatsje Sacoşu Turcesc, in het westen van Roemenië, niet kan wachten om “op 1 januari 2014 naar Groot-Brittannië te verhuizen” als de beperkingen op de Europese arbeidsmarkt voor Roemenen (en Bulgaren) worden opgeheven.

“Dit artikel is gebaseerd op een leugen”, schrijft Adevărul verontwaardigd. Volgens de krant hadden de “journalisten zich voorgedaan als werkgevers en hadden ze zelfs een geit in de tuin van het geïnterviewde Romagezin gezet!”
De Britse journalisten hadden “de werkelijkheid uit het oog verloren door vanuit Londen te vertrekken met een vooropgezet plan, bedoeld om het imago van het land te schaden”, aldus de krant die concludeert dat het “niet verbazingwekkend is. Onder Britse journalisten is het traditie om Roemenen zwart te maken.”

Nieuwsbrief in het Nederlands

Are you a news organisation, a business, an association or a foundation? Check out our bespoke editorial and translation services.

Ondersteun de onafhankelijke Europese journalistiek.

De Europese democratie heeft onafhankelijke media nodig. Voxeurop heeft u nodig. Sluit u bij ons aan!

Over hetzelfde onderwerp